M-marketing ApS logo

Hvad er Mobil Markedsføring?

Mobil Markedsføring er en fælles betegnelse der dækker over de kommunikations-kanaler der findes i forbindelse med Mobiltelefonen herunder SMS, MMS, Webapps og Mobil Stregkoder.

Igennem de seneste år har paletten af muligheder udviklet sig betydeligt fra SMS afsendelse til brugen af Webapps samt Mobil Applikationer (programmer til mobiltelefonen).

Denne udvikling skyldes i høj grad, at forbrugerne ikke længere kun bruger mobiltelefonen til at snakke i, men som omdrejningspunkt når det gælder sociale relationer, informationssøgning mv.

Kommunikations-kanalerne der hører under paraplyen Mobil Markedsføring, kan kombineres internt og i samspil med andre medier fx TV reklamer, Trykte annoncer mv.

Når Mobil Markedsføring indgår som led i det overordnede Markedsførings-miks og ikke kun som en selvstændig Event, går det ofte under begreberne 360 markedsføring eller Unified Communication, fordi man som navnene indikerer, ser virksomhedens kommunikation som en helhed i stedet for individuelle dele.

 

Mediehistorie i overordnede linjer

I overordnede linjer har muligheden for, at formidle sit budskab videre til en større forsamling bevæget sig fra Trykte medier til Radio og videre til TV. Dernæst kom Internettet og til sidst har vi Mobiltelefonen som aktivt kommunikations-medie.

Mobil Kommunikation indeholder mange aspekter fra forgængerne. Man kan fx høre radio via telefonen, gå på Internettet, se TV mv. Denne medie-konvergens sammenholdt med, at der er 134 telefonabonnementer pr. 100 indbygger i Danmark, åbner op for nye måder at kommunikere med forbrugerne på, samt nye forretningsmuligheder.


Nedenfor er fremhævet nogle af de unikke fordele som kendetegner Mobil Markedsføring

  • Den direkte vej til kundernes opmærksomhed 

Mobiltelefonen er personlig, mange låner ikke deres telefon ud og den er tilmed altid lige ved hånden. Beskeder sendt til mobiltelefonen læses i gennemsnit 5 min. efter de er afsendt, herved er man som afsender sikker på, at få budskabet helt ud til kunderne på det mest fordelagtige tidspunkt.
Dette giver mulighed for at lave mere præcis markedsføring. Når tilbuddet er personligt, relevant og kommer på rette tidspunkt, øges tilbuddets effekt helt naturligt og dermed ligeledes konvertering til salg raten hvis det er i forbindelse med et tilbud.

  • Afstanden fra interesse til salg er blevet kortere 

Det er muligt at interagere med forbrugeren de steder hvor interessen er størst fx når en potentiel kunde læser tilbudsavis kan man som annoncør give læseren muligheden for, at blive medlem af kundeklubben direkte - send SMS til 1204 og bliv medlem af vores kundeklub. Tidligere skulle forbrugerne sende et brev eller logge på internettet og indtaste deres oplysninger, nu behøver de blot sende en SMS, så er de tilmeldt.

Alternativt kan man fx bestille næste nummer af et interessant blad man læser hos frisøren ved, at sende en SMS med adresse oplysninger mv.. Med andre ord - Afstanden fra interesse til salg er blevet meget kortere.

  • Altid lige ved hånden 

Ligesom TV, Postomdelte reklamer, Radio mv. har Peak time hvor forbrugerne ser mest TV, læser reklamer i weekenden mv. så bærer kunderne altid telefonen på sig og den er altid lige ved hånden, derved bliver dit budskab altid 'hørt' med det samme og er uafhængigt af Peak Time.

  • Vil du med? der er -40% i skobutikken! 

Mobiltelefonen er som bekendt et socialt medie, derfor er der stor sandsynlighed for, at SMS-nyheder bliver videresendt til venner og bekendte som ligeledes kan have interesse i tilbuddet. Hvis der er -40% på sko og tasker i favorit butikken, er der stor sandsynlighed for, at kunden sender beskeden videre til veninderne hvis de ikke også har fået nyheden tilsendt fra butikken.
På denne måde kan tilbuddene sprede sig som ringe i vandet, også kendt som Word of Mouth markedsføring, hvor kunderne selv anbefaler de gode tilbud til venner og bekendte.

Relevante artikler

link til flere artikler

M-marketings produkter

link til flere produkter

Adresse

M-marketing ApS
Bystævnevej 2
DK-5200 Odense V

Kontaktinfo

Tlf.: +45 5192 8574
mail: info@m-marketing.dk

Åbningstider

Mandag til torsdag 9.00-16.00
Fredag 9.00-15.00

Vi er klar til at hjælpe

© 2017 m-marketing aps