M-marketing ApS logo

5 almindelige Mobil Markting problemer

Vi har set nærmere på 5 almindelige mobil marketing problemer


Når man har en markedsføringsplan er det vigtigt, at tænke kunder og budskabet ind i den rette kontekst (medie), i stedet for at tage mediet og presse indhold ind steder hvor det måske aldrig burde have været vist.


Nedenfor er 5 ting man ikke må!

1. Man må ikke henvise til indehold der ikke er mobiloptimeret

Nogle at de bedste eksempler jeg kan komme i tanke om, er umiddelbart virksomheder som brændende ønsker, at være moderne og bruge QR-koder. Derfor bruges QR-koderne som henvisning til et PDF dokument eller lignende de har liggende på deres hjemmeside.

På den måde presser man 'ikke mobiloptimeret' indhold ned på mobiltelefonen, i jagten på at være moderne. I sidste enden får forbrugerne en dårlig oplevelse, fordi PDF dokumentet kan være langsomt at downloade og ikke specielt godt egnet til en lille mobil-skærm.

Dette betyder ikke, at det er en dårlig ide at give produktinformation på mobiltelefonen. Man skal bare tage udgangspunkt i situationen og give mobil-optimeret information som er legende let at overskue og surfe rundt i.


2.  Måler ikke på kampagnens succes

Hvis man ikke måler sin kampagnens succes, ved man ikke hvad man gør godt, eller hvad der skal forbedres.

Derfor er det vigtigt at få mest mulig viden om forbrugerne fra de kampagner man kører.

Hvis man fx har QR-koder i magaziner og på flyers, kan man med fordel måle hvilke medier der generere flest scan.

Hvis man har en SMS-kampagne, kan man ligeledes se hvilket tidsrum kunderne skriver til systemet, sammenholdt med hvornår reklamerne når ud til forbrugerne. 

Alternative måder kan være at lave SMS-kampagner hvor kunderne skal vise deres SMS-tilbud til ekspedienten for, at indfri det pågældende tilbud. Ekspedienten kan derefter registrere hvor mange kunder der indløser det tilbud der er sendt ud.


3. Brug mulighederne rigtigt - undgå "chasing shiny objects" - fælden

I jagten på at være moderne, får nogle virksomheder udviklet iPhone apps osv. i situationer hvor deres budskab ville være bedre serveret på et flot Mobil-site som kan bruges af alle smartphones og ikke kun fx iPhones.

Nogle gange kan man være så begejstret for et medie eller mulighederne, at man kan træffe valg der ikke er hensigtsmæssigt i forhold til budskabet, bare for at være moderne. Hvis de pågældende apps ikke er særdeles relevant for den enkelte kunde, ender de alligevel med kun at blive brugt én eller få gange.

Et godt eksempel på, at kommunikere i øjenhøjde med kunderne, kommer fra en tilmeldingsproces jeg stødte på i forbindelse med en kundeklub. Her havde jeg 3 muligheder

A. Scan QR-kode og udfyld kontaktinfo på mobiltilpasset hjemmeside
B. Send SMS til xx med min email adresse, så blev man tilmeldt både Email og SMS-nyheder
C. Tag folder med hjem og udfyld via virksomhedens almindelige hjemmeside

Det er rigtig godt at se man giver 3 muligheder som tiltaler forskellige kunder, på den måde favner man utrolig bredt og bruger muligheder flot og enkelt.

 

4. Mobil-sites (webapps) og hjemmesider er ikke ens

Når man kommunikerer med kunderne via Mobilen skal indholdet være kortet ned så det er let tilgængeligt, meget overskueligt og gerne med baggrund i kundens geografiske placering og brugs-situation.

Det er vigtigt at sætte sig ind i hvad ens kunder laver mens de besøger ens mobil-site og gøre det tydelige for kunderne, hvordan de hurtigt når frem til den information de søger.

5. Mobil markedsføring kan ikke stå alene

Mobil markedsføring kan ikke stå alene. Mobil Markedsføring skal ses i samspil med de øvrige trykte og digitale medier. Hvis en ny App ikke bliver promoveret rigtigt, ved kunderne ikke den er der, eller hvorfor de skal interessere sig for den.

Det er de færreste ting der sker af sig selv, derfor kræver det en koordineret indsats for, at få de nye smarte muligheder helt ud til kunderne.



Har i en ide eller nyt koncept, så er vi naturligvis altid klar til at hjælpe jer videre. Brug gerne kontaktformularen nedenfor.

Relevante artikler

link til flere artikler

M-marketings produkter

link til flere produkter

Adresse

M-marketing ApS
Bystævnevej 2
DK-5200 Odense V

Kontaktinfo

Tlf.: +45 5192 8574
mail: info@m-marketing.dk

Åbningstider

Mandag til torsdag 9.00-16.00
Fredag 9.00-15.00

Vi er klar til at hjælpe

© 2017 m-marketing aps